Projekt Borgo Laudato si, primjer praktične primjene načela cjelovite ekologije
U emisiji Socijalni govor Crkve, emitiranoj 25. rujna 2025. na Hrvatskom katoličkom radiju u produkciji Centra za promicanje socijalnog nauka Crkve, voditeljica Tihana Mojsinović predstavila je početak sedmoga serijala posvećenog promicanju socijalnog nauka Crkve i razmatranju aktualnih društvenih tema. Gost je bio prof. dr. sc. Stjepan Baloban, umirovljeni profesor Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i pročelnik Centra za promicanje socijalnog nauka Crkve Hrvatske biskupske konferencije.
U uvodnom dijelu profesor Baloban osvrnuo se na djelovanje Centra tijekom protekle godine, istaknuvši da je od rujna 2019. do danas realizirano 59 emisija u kojima je sudjelovalo više od 90 gostiju. Posebno je naglasio važnost knjige Socijalni nauk Crkve u školi i u župi, tiskane krajem 2024. godine u suizdanju s Glasom Koncila. Knjiga, koja predstavlja prvi priručnik takve vrste u Hrvatskoj, distribuirana je besplatno svim vjeroučiteljima i župama u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, s ciljem da socijalni nauk Crkve postane prisutniji u odgojno-obrazovnom i pastoralnom kontekstu.
Govoreći o planovima za budućnost, profesor Baloban istaknuo je da će Centar nastaviti pratiti „znakove vremena“, među kojima je posebno izdvojio problematiku ovisnosti o igrama na sreću i klađenju, kao i pripreme za Sedmi hrvatski socijalni tjedan, čija će središnja tema biti Kršćanin i Crkva u javnom životu u Hrvatskoj.
Značajan dio emisije bio je posvećen tematici očuvanja stvorenoga, u kontekstu 10. obljetnice enciklike pape Franje Laudato si. Profesor Baloban podsjetio je da su o ekološkoj odgovornosti govorili i prethodni pape – Pavao VI., Ivan Pavao II. i Benedikt XVI. – te da enciklika Laudato si predstavlja prekretnicu jer potiče na „cjelovitu ekologiju“, odnosno promjenu životnog stila i konkretnu praksu brige za zajednički dom.
Poseban naglasak stavljen je na aktualni pontifikat pape Lava XIV., koji je, slijedeći smjernice pape Franje, 2023. godine u Castel Gandolfu pokrenuo projekt Borgo Laudato si, s ciljem pretvaranja papinske ljetne rezidencije u prostor edukacije i praktične primjene načela cjelovite ekologije. U tom je kontekstu osnovan i Visokoškolski obrazovni centar Laudato si, čiji je cilj odgoj i obrazovanje za zaštitu okoliša i održivi razvoj. Profesor Baloban, koji je sudjelovao na sastanku Sekcije za očuvanje stvorenoga pri Vijeću europskih biskupskih konferencija, izvijestio je o planovima tog centra i o novom misnom obrascu za očuvanje stvorenoga, koji je papa Lav XIV. predvodio u srpnju 2025. godine. Profesor Stjepan Baloban istaknuo je da ta enciklika, iako često doživljena kao dokument o ekologiji, zapravo zauzima temeljno mjesto unutar socijalnog nauka Crkve jer povezuje brigu za okoliš s pitanjima društvene pravednosti, solidarnosti i dostojanstva čovjeka. Ekološko pitanje, prema tom tumačenju, nije odvojeno od moralne i duhovne odgovornosti vjernika, nego se promatra u kontekstu cjelovitog razvoja osobe i zajednice.
Baloban je podsjetio kako Laudato si ne predstavlja izoliran potez pape Franje, nego kontinuitet u razvoju crkvenog nauka o odnosu čovjeka prema stvorenome, koji se postupno oblikovao tijekom posljednjih desetljeća. Još je Pavao VI. upozoravao na opasnost tehnokratskog mentaliteta koji vodi prema degradaciji okoliša i otuđenju čovjeka, dok je Ivan Pavao II. naglašavao „ekološku konverziju“ kao moralnu obvezu vjernika. Benedikt XVI. pak u svojim je dokumentima govorio o „ljudskoj ekologiji“ i potrebi usklađivanja ekonomskog napretka s očuvanjem stvorenoga. Papa Franjo je, naslanjajući se na taj teološki temelj, svojim naukom tu liniju produbio i konkretizirao, ističući da je ekološka kriza istodobno i društvena, duhovna i antropološka kriza.
Profesor Baloban pojasnio je kako pojam „cjelovite ekologije“, koji je središnji koncept enciklike, obuhvaća neraskidivu povezanost između brige za prirodu, pravednosti prema siromašnima, poštovanja prema budućim naraštajima i nutarnjeg mira svake osobe. U tom se smislu promjena načina života ne tiče samo osobnih navika, nego i preobrazbe društvenih struktura koje potiču potrošački mentalitet i ekonomske nejednakosti. Vjernici su, prema papinu pozivu, pozvani na „ekološko obraćenje“ koje uključuje odgovorno upravljanje resursima, smanjenje rasipanja, promicanje održivih stilova života i aktivno sudjelovanje u izgradnji kulture brige za zajednički dom
U završnom dijelu emisije istaknuta je potreba da se enciklika Laudato si dublje integrira u crkveni i pastoralni život, osobito kroz kateheze i župne inicijative, budući da istraživanja pokazuju kako mnogi vjernici još uvijek nisu upoznati s njezinim sadržajem. Profesor Baloban izrazio je nadu da će papa Lav XIV. nastaviti snažno promovirati socijalni nauk Crkve i razvijati ekološku dimenziju vjere.
Na kraju emisije spomenuta je i ekumenska inicijativa Vrijeme stvorenoga, koja traje od 1. rujna do 4. listopada te potiče molitvu i djelovanje za očuvanje Božjeg stvorenja.
Emisija je završila porukom o važnosti trajne formacije i odgovornosti vjernika za stvoreni svijet, u duhu poziva pape Franje i pape Lava XIV. da se vjera konkretizira u djelima skrbi, solidarnosti i ekološke pravednosti.