Ekumenizam i socijalni nauk Crkve (2) – Stjepan Brebrić
Emisiju na valovima HKR-a „Blago socijalnog nauka Crkve“ srijedom u 16:30 emitira HKR u suradnji s Centrom za promicanje socijalnog nauka Crkve Hrvatske biskupske konferencije. Emisiju je pripremio član Upravnoga vijeća Centra za promicanje socijalnog nauka Crkve dr. sc. Stjepan Brebrić.
Ekumenizam je pojam širokog značenja kojim se misli sve ono što kršćani poduzimaju na putu ponovne uspostave vidljivoga jedinstva među različitim kršćanskim Crkvama i zajednicama. Tiče se podjednako doktrinarne, teološke, eklezijalne, duhovne i praktične razine ispovijedanja i življenja kršćanske vjere. U duhu dekreta o ekumenizmu Drugoga vatikanskog koncila Unitatis redintegratio pobliže značenje pojma ekumenizam odnosi se na obnovu kršćanskoga jedinstva.
Suvremeni ekumenski pokret započinje Svjetskom misijskom konferencijom u Edinburghu, u Škotskoj, 1910. godine, održanoj u vezi s misijskom djelatnosti protestantskih misionara u 19. stoljeću u Africi, Aziji i Oceaniji. Kršćanski misionari probudili su, naime, svijest o sablazni kršćanske razjedinjenosti prilikom naviještanja Isusa Krista nekršćanskim narodima. Ekumenskim pokretom koji ovime nastaje nazivaju se kasnije „djelatnosti i pothvati koji se u skladu s različitim potrebama Crkve i okolnostima vremena pokreću i usmjeruju prema promicanju jedinstva kršćana…“ (UR 4).
Tijek razvoja na području ekumenizma različite inicijative i organizacijske oblike vodi prema udruživanju u Ekumensko vijeće crkava, utemeljeno u Amsterdamu 1948. godine. Ekumenski pokret rađa se na protestantskom kršćanskom tlu, ali ekumenizam je zajednička misao i zajedničko nastojanje svih kršćana – protestanata, pravoslavnih i katolika.
Prije suvremenoga ekumenizma i ekumenskog pokreta govori se o međukonfesionalnim ili međuvjerskim odnosima, što znači da ekumenizam označava jednu prijelomnu crtu u tim odnosima. Rimokatolička crkva zanimanje za jedinstvo kršćana u ekumenskom pogledu pokazuje još od pape Lava XIII., od njegove enciklike Satis cognitum iz 1896., a s ovim papom započinje i suvremeni socijalni nauk Katoličke crkve.
Drugi vatikanski koncil označava ekumenski zaokret u Katoličkoj crkvi. Moglo bi se reći da je koncilskim dekretom o ekumenizmu pa i samom prisutnošću predstavnika drugih kršćanskih Crkvi i zajednica na koncilu na najvišoj učiteljskoj razini Katoličke crkve potvrđeno ono ekumensko gibanje koje se već desetljećima prije odvijalo na razini življenja kršćanske vjere, a zatim sve više i kao ekumenizam na teološko-eklezijalnoj razini.
Kaže se da u Crkvi značajnije promjene tijekom povijesti dolaze u kritičnim vremenima i najčešće odozdo, iz prakse življenja kršćanske vjere. Ekumensko gibanje prvenstveno nastaje iz misijske prakse. Kršćanske misije u 19. stoljeću otkrivaju besmisao kršćanskoga nejedinstva, jer se na istome teritoriju misionarenja, u Kini ili Africi, odjednom susreće više kršćanskih misionara koji svi navješćuju jednoga Krista, a pripadaju različitim kršćanskim Crkvama sa svim međusobnim različitostima pa i povijesnim sukobima. Kasnije tome dolazi iskustvo Drugoga svjetskog rata, kad se kršćani ponovno nalaze u zatvorima i logorima ispovijedajući istoga Isusa Krista, svjesni pri tom razdora među sobom. Zanimljivo je kod toga da se, unatoč svim poteškoćama doktrinarne, pravne i tome slične naravi, istodobno razmišlja o ponovnome jedinstvu polazeći od svijesti da svi kršćani ispovijedaju istoga Gospodina i da sebe smatraju pripadnicima prave Kristove Crkve.
Tako se među kršćanima primjećuje da postoje, osim doktrinarnih i pravnih, i drugi važni aspekti koji govore u prilog ekumenizma kao novoga načina shvaćanja odnosa među kršćanima i kršćanskim Crkvama i zajednicama.
Svima lako razumljiv osjećaj za potrebu jedinstva među kršćanima, koja se rađa iz samoga življenja kršćanske vjere, svojedobno je u kontekstu problematike pripadnosti Crkvi na ovaj način opisao ekumenski teolog Josip Turčinović: „Uzmimo ovako: neporeciva je za katolika dogmatska činjenica da svaki onaj koji se bilo gdje krsti, ulazi u pravu Kristovu Crkvu. Uzmite sad ovaj primjer: ima jedna baka na Uralu, krštena u Pravoslavnoj Crkvi, istinski živi svu svoju pravoslavnu religioznost i ništa ne zna o Mihajlu Cerulariju, nekom davnom patrijarhu carigradskom, ni o Humbertusu kardinalu De Silva Candidi, koji su se međusobno posvadili i onda su odnosi između dviju kršćanskih pola pukli na katolicizam i pravoslavlje. Ima i druga baka, jednako povijesno neuka, uzmite tamo negdje u Andama, krštena katolkinja, koja to isto čini, istu tu vjeru u Isusa Krista sama živi, žari je i oko sebe prenosi. Jesu li one u istoj Kristovoj Crkvi ili nisu?“ (Misao vjere).
Stjepan Brebrić, direktor i glavni urednik Kršćanske sadašnjosti, doktorirao je 2015. godine disertacijom „Kristologija u dogmatskoj teologiji Stjepana Bakšića“. Bio je tajnik Odbora za medije Hrvatske biskupske konferencije, član je Upravnoga vijeća Centra za promicanje socijalnog nauka Crkve Hrvatske biskupske konferencije i član Teološke komisije Druge sinode Zagrebačke nadbiskupije. Područja znanstvenoga i publicističkog interesa: dogmatska teologija, socijalni nauk Crkve, kršćanska kultura, literatura i nakladništvo.
Comments are closed.