Crkva i mediji

Uoči 56. svjetskog dana sredstava društvenih komunikacija 26. svibnja 2022. emisija Socijalni govor Crkve bila je posvećena temi odnosa Crkve i medija. Gost je bio dr. Davor Trbušić, asistent na Fakultetu Hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu.


DAVOR TRBUŠIĆ I ZVONIMIR ANCIĆ

 

Papa u ovogodišnjoj poruci “Slušati uhom srca” govori da je slušanje ključno za gramatiku i uvjet za istinski dijalog te da je temeljno za ljudsku komunikaciju. Ono što mi se sviđa u papinoj poruci je i to što kaže kako mi danas gubimo sposobnost slušati sugovornika, istaknuo je dr. Trbušić, kako u običnim stvarima tako i kad je riječ o važnim pitanjima. Slično je tako i kod nas u Hrvatskoj gdje se ne slažemo oko puno toga. Potrebna je kultura rasprave i dijaloga, bez da sugovornika stavljamo u neke ladice. Komunikacija je društveno važna. Za nju je potrebna poniznost kaže papa. Slušanje je po njemu dimenzija ljubavi i nije to samo stvar sluha nego i stvar srca.
Slušanje je jako bitno i za novinarstvo. Nažalost današnje novinarstvo je jako užurbano i ne ostavlja mnogo vremena za ozbiljno istraživanje i provjeru informacija. Teško se dolazi do kvalitetnog analitičkog mišljenja. Papa kaže da je važno znati slušati i biti spreman mijenjati svoje mišljenje i to i nama treba biti putokaz, rekao je dr. Trbušić.
Osvrnuo se i na Internet koji nam je donio mnogo pozitivnih stvari, ali i brojne izazove. Nažalost zbog mnoštva izvora informacija jako je teško razaznati što je istina. K tome vlada nepovjerenje prema službenim informacijama što proizlazi iz niskog povjerenja u institucije. Drugi problem su takozvane echo komore, biramo izvore i informacije koji potvrđuju naša vlastita stajališta. Biramo što naše uho želi čuti. Tako se ponaša i algoritam na internetu i nudi nam sadržaje koje mi očekujemo.
Govoreći o crkvenoj komunikaciji dr. Trbušić je podsjetio na papine riječi u poruci u kojoj se kritički dotaknuo toga dijela djelovanja Crkve. Potrebna je još veća otvorenost Crkve za dijalog sa svijetom i medijima i traženje novog jezika komunikacije sa suvremenim svijetom.
Crkva je uvijek bila tamo gdje su ljudi a danas ih je mnogo i na internetu, na društvenim mrežama i stoga im se i ondje treba obraćati i naviještati im radosnu vijest evanđelja.
Gost je govorio i o suvremenoj cenzuri u medijima uz mali povijesni osvrt na cenzuriranje u medijima koje je u vrijem NDH doživljavao bl. Alojzije Stepinac kad su se namjerno prešućivali njegovi snažni istupi protiv vlasti i njezine ideologije. Danas je pak cenzura prisutna na društvenim mrežama kao i u drugim medijima gdje tržište diktira puno toga i u tome smislu neki sadržaji jednostavno nisu poželjni i namjerno ih se istiskuje iz medija.
Konzumenti, čitatelji slušatelji i gledatelji, moraju biti svjesni svoje odgovornosti kod izbora medijskog sadržaja. Prate se samo klikovi i sukladno tome se kreiraju vijesti te je tako zamjetno da se najviše prate vijesti iz crne kronike, a mediji se onda pravdaju da objavljuju ono što publika želi.